Какво е корозия и ерозия на тръбопровода?
Тръбопроводите са критични инфраструктурни активи. Корозията обаче крие значителни рискове за тяхната цялост. Ултразвуковото изпитване (UT), особено ултразвуковото изпитване с фазова решетка (PAUT), е от основно значение за картографирането на корозията.
В този блог ние се стремим да обучим картографирането на корозията на тръбопровода с помощта на конвенционален UT и ултразвуков тест с фазова решетка, безразрушителна техника, която прониква в материала на тръбопровода с високочестотни звукови вълни, разкривайки вътрешни условия. PAUT подобрява това с превъзходна резолюция и възможности за сканиране.
Конвенционалните UT използват преобразуватели с един елемент за откриване на корозия, но плановете за ръчно сканиране ограничават цялостния изглед на всяка открита корозия. PAUT преодолява тези ограничения. Ефективните стратегии за инспекция и точната интерпретация на данните остават предизвикателства при картографирането на корозията на тръбопроводите. Интелигентните планове за ултразвуково сканиране интегрират усъвършенствана инструментална технология и сонди и оптимизират маршрутите и параметрите за инспекция в реално време. UT и PAUT, с технологията Sonatest, предлагат надеждни решения за проверка на тръбопроводи. Плановете за интелигентно сканиране стимулират иновациите, гарантирайки безопасността и дълготрайността на критичната инфраструктура.

Фиг. 1 – Пример за тръбопровод
Целостта на тръбопровода с помощта на ултразвукови методи
Настоящи стандартни методи за картографиране на корозия:
Стандартните методи за картографиране на корозията често включват ултразвукови измервания на дебелината с решетъчни оформления, обикновено провеждани с помощта на оборудване като Sonatest Wave. Този подход включва систематично инспектиране на повърхността на тръбопровода с UT сонда за измерване на дебелината на стената на тръбата в различни точки. След това тези измервания се нанасят върху мрежа, за да се създаде карта на нивата на корозия в тръбопровода. UT проверките изискват отворена и чиста OD тръба, без изолация, но е разрешено външно покритие.
Допълнителната вътрешна облицовка и гумената облицовка могат да бъдат изключително предизвикателство, така че препоръчваме да се свържете с нашия екип за приложения, ако трябва да разрешите вашата уникална ситуация.

Фиг. 2 – Оформление на решетка за проверка върху тръба
Функцията T-Log на Sonatest Wave е забележителен напредък в картографирането на дебелината на UT. Той позволява на инспекторите да настройват и създават персонализирани мрежи и прагове без усилие, рационализирайки процеса на събиране на данни. Инспекторите могат да добавят измервания към мрежи плавно и лесно, автоматично генерирайки цветно кодирани мрежи, които могат да бъдат експортирани във формати или отчети на Excel. Освен това, T-Log предоставя статистически данни за проверка като минимална, максимална и средна дебелина, подобрявайки интерпретацията на данните и възможностите за отчитане.

Фигура 3 – Оформление на T-Log Grid върху Wave
Предизвикателства и недостатъци на UT картографирането на дебелината:
Въпреки че е широко използван метод, UT картографирането на дебелината с мрежови оформления представлява няколко предизвикателства и недостатъци:
Обширни човекочасове – Процесът на ръчно сканиране на цялата повърхност на тръбопровода, точка по точка на мрежата, може да бъде трудоемък и отнемащ време, изискващ значителна работна ръка
Проблеми с регистрирането на данни – Записването и управлението на огромното количество данни, събрани по време на процеса на проверка, може да бъде тромаво и податливо на грешки, особено при ръчно въвеждане на данни
Ниска зона на покритие – Оформленията на мрежата може да не покриват ефективно цялата повърхност на тръбопровода, което води до потенциални пропуски в покритието на инспекцията и пренебрегване на критичните зони
Въвеждане на фазова решетка:
Ултразвуковото тестване с фазова решетка (PAUT) предлага революционна алтернатива на традиционните методи за картографиране на дебелината на UT. С PAUT множество ултразвукови елементи в рамките на сондата могат да бъдат електронно управлявани до растер чрез групи от по-малки елементи в широка равнина, като се получават множество измервания върху голяма площ. Тази възможност увеличава зоната на покритие и разделителната способност едновременно, повишавайки прецизността и ефективността на проверката. PAUT, често използван с усъвършенствано оборудване като Veo3, носи няколко предимства пред стандартните UT методи за картографиране на дебелината.
Предимства на PAUT:
Увеличена зона на покритие – PAUT може да покрие по-големи области от тръбопровода с едно сканиране, намалявайки времето за проверка и подобрявайки ефективността
По-бързи времена за инспекция – Динамичният контрол на звуковите лъчи в PAUT позволява по-бързи скорости на инспекция в сравнение с ръчните методи на сканиране, което води до по-бързо време за изпълнение на инспекциите
По-висока чувствителност и разделителна способност – PAUT предлага превъзходна чувствителност и разделителна способност, което го прави способен да открива по-малки дефекти като питингова корозия с по-голяма точност
По-добро напояване и интегриране на пълзящи машини – Има интересни PA сонди с интегрирани портове за вода, така че е лесно да се разгърне помпена система, която позволява по-ефективно качество на свързване. Има и много доставчици на скенери, специфични за PA сонди, което позволява по-добро сканиране и прави линии за по-добро представяне на C-сканиране

Фиг. 4 – Карта на корозията с използване на фазова решетка UT
Добавяне на удобството на WheelProbe:
WP2 WheelProbe, предназначен за използване с Veo3, предлага безпроблемно решение за проверка на тръбопроводи. Тази иновативна сонда може плавно да се търкаля около повърхността на тръбата, използвайки малко количество вода като свързващ агент. Ергономичният дизайн на WP2 намалява умората на инспектора и ускорява скоростта на инспекция, което прави работата на инспектора по-ефективна, като същевременно поддържа високо качество на инспекцията.

Фиг. 5 – Картографиране на корозията на тръбопровода WP2
TFM за прецизно профилиране на корозия:
Освен това способността на Veo3 да използва метода на пълно фокусиране (TFM) гарантира точно профилиране на корозията. TFM подобрява откриването и характеризирането на дефекти, като предоставя изображения с висока разделителна способност с прецизно фокусиране, което позволява на инспекторите да идентифицират и оценят корозията с по-голяма точност. На Фигура 6 можете да видите колко точно изображението на TFM съответства на действителния профил на корозия. Докато сканирането с линейна фазирана решетка може точно да измери дебелината на големи площи, TFM може да осигури изображения с много по-висока разделителна способност на тази корозия.

Фиг. 6 – Профил на корозия на TFM (жълтите линии представляват действителния профил на корозия, получен чрез 3D скенер)
Заключение:
Включването на функции като T-Log в Sonatest Wave и използването на инструменти като WP2 WheelProbe с Veo3 значително повишава ефективността и точността на картографирането на корозията на тръбопровода. Освен това прилагането на усъвършенствани техники като TFM допълнително подобрява възможностите за инспекция, позволявайки на инспекторите да откриват и оценяват корозията по-ефективно. Използвайки тези иновации, индустриите могат да гарантират целостта и надеждността на критичната инфраструктура, като същевременно оптимизират плановете за инспекция.